Jun 20, 2012

Makan malam (Si gadis Tionghua, Bab 9)

Salam sejahtera semua,
Taufiq dan Mei Ling sedang berdiri di hadapan stall makanan nasi lemak di food court, membaca menu yang terpampang. Taufiq memandang senyap Mei Ling, seraya meminta kepastian dan melihat Mei Ling membalas renungannya sambil mengangguk kecil. 2 set nasi lemak ayam kukus dibeli Taufiq manakala Mei Ling menuju pula ke bahagian air untuk membeli minuman untuk mereka berdua. Mei Ling membawa talam minuman dan mula mencari meja kosong bila dia melihat Taufiq sudah pun duduk di suatu tempat dan melambai tangannya ke arah Mei Ling.
“Mei Ling, boleh kita berkenalan?” Tanya Taufiq tanpa rasa malu. Mei Ling terserdak. Dia menampar perlahan dadanya berkali-kali sebelum meneguk air sebelum berkata, “Berkenalan? Awak nak berkenalan macam mana lagi?”
“Takdelah. Saya cuma tahu nama awak je. Saya nak tahu lebih lagi pasal awak.”
“Amboi. Tak tau malu.”
Taufiq tersenyum. “Saya tahu. So.. Mei Ling, boleh awak cerita sedikit pasal diri awak?”
Mei Ling terdiam. Matanya merenung jauh tanpa fokus. Taufiq hanya diam menunggu.
“Hmm.. pasal saya eh. Apa yang awak nak tahu?” Toleh Mei Ling kepadanya.
“Okay. Awak umur berapa tahun?”
“21.”
“Awak masih belajar?”
“Hmm awak taknampak ke uniform kerja saya sekarang ni?”
“Awak tinggal di mana?”
“Di sini.”
“Hobi?”
“Dengar lagu.”
Dan untuk beberapa ketika Taufiq akan melontarkan lagi soalan-soalan dan Mei Ling akan cuba menjawab soalan Taufiq dengan respons yang seminimum mungkin. Mungkin Taufiq perasan yang Mei Ling tidak berasa selesa ditanya soalan sebegitu rupa maka Taufiq mula bercerita tentang dirinya.
“… dan sekarang ini saya sedang belajar di Universiti. Tujuan saya datang ke sini pun sebenarnya sebab saya hendak beli barang untuk persiapan pertandingan Aswara tak lama lagi ni.”
“Aswara..?” Tanya Mei Ling kehairanan.
“Aswara itu singkatan bagi Akademi Seni Budaya…”
“… dan Warisan Kebudayaan. Ya, itu saya tahu.” celah Mei Ling tersenyum. “Saya cuma rasa hairan sebab setahu ingatan saya Universiti tidak pernah terlibat dengan acara Aswara.”
Taufiq terasa kagum. “Wah, banyak jugak yang awak tahu tentang Aswara ni. Tak, kali ni Aswara menganjurkan pertandingan teater terbuka peringkat kebangsaan. Semua orang boleh masuk serta. Tak kisah lah teater negeri atau mana-mana kelab teater di dalam negara ni. Dan sudah tentu, termasuklah kelab teater Universiti.”
Mei Ling terserdak. “Pertandingan... teater terbuka??” Detik hatinya bersuara, “Apa yang si orang tua tu fikirkan? Apa sudah jadi dengan Aswara ni??” Dia menarik nafas panjang dan bertanya, “Jadi, Taufiq, awak hendak masuk pertandingan itu kah? Awak mesti ahli kelab teater Universiti, bukan?”
“Yep. Kawan saya sudah hampir siap menulis skrip drama kami. Saya sudah berfiikir di mana nak cari koreografer untuk seni tarian. Rasanya kawan saya Arsyad tahu di mana nak cari pelatih bahagian nyanyian. Ahli kelab teater yang lain ada yang mahir bahagian pencahayaan, prop  dan sebagainya. Saya tak sabar!” ujar Taufiq penuh semangat.
“Dan awak ni.. pelakon teater?”
“Ya.”
“Satu lagi saya nak tahu, drama teater awak ni.. tradisional atau moden?” Tanya Mei Ling penuh debar, penuh mengharap. Ya Tuhan tolonglah jangan jadi macam-macam kepada Aswara ni. Dia teringat akan Pak Haji. Akan Aliya. Dia teringat ibunya.
Taufiq cuma memandang Mei Ling dan makanannya yang separuh luak sebelum berkata, “..tradisional.”
Mei Ling hanya mampu menutup mata. Ketika fikirannya sedang ligat memikirkan maklumat yang perlu diproses jari telunjuknya mula menari mengikut irama lagu yang kedengaran di kawasan food court itu. Pergerakan jari yang kecil dan tidak ketara, perlahan tetapi lembut lentoknya, menjadi cukup bagi Taufiq untuk menyedarinya selepas beberapa ketika.

No comments:

Post a Comment

Strictly no flirty languages, excessive smileys, or being overly-familiar (unless I know you personally). Thank you for reading!